Witamina D, a wchłanianie żelaza

witaminad kamil paprotny dietetyk rybnik

Dzisiaj wpis kompletnie na luzie. Mam dla was ciekawostkę.
Wiecie, że witamina D może wpływać na wchłanialność żelaza z przewodu pokarmowego? Witamina D wpływa na wydzielanie… hepcydyny.

Hepcydyna? Że co?

Hepcydyna to hormon peptydowy produkowany głównie w wątrobie – w hepatocytach. Odpowiada ono za regulację gospodarki żelazem w naszym organizmie. Hamuje wchłanianie żelaza przez co zmniejsza jego stężenie.

Hormon ten jest silnie związany ze stężeniem ferrytyny, tak więc kiedy spada nam ilość żelaza w surowicy, spada także stężenie hepcydyny, przez co zwiększa się wchłanianie z żelaza z przewodu pokarmowego. Naturalnie, działa to też odwrotnie, przeładowanie żelazem będzie skutkować zwiększeniem się stężenia hepcydyny.

Uwaga ludzie z chorobami reumatoidalnymi

Stężenie hepcydyny zwiększa się w czasie przewlekłego stanu zapalnego, a więc w chorobach reumatoidalnych jak RZS, ŁZS i innych, dlatego osoby te mogą mieć problemy z żelazem, szczególnie kiedy w stanach zaostrzenia przechodzą na dietę bezmięsną.

Co ciekawe, podaż witaminy D zmniejsza stężenie hepcydyny w osoczu, nie powodując zmian w stężeniach cytokin prozapalnych. Wynika z tego, że witamina D i hepcydyna są silnie ze sobą związane bez połączenia ze stanami zapalnymi, które jak już wiemy, zwiększają jej stężenie.

Ale to to żelazo takie ważne?

Żelazo jest bardzo ważne dla naszego organizmu. Jest odpowiedzialne za oddychanie tkankowe. Znajduje się także w szpiku kostnym, gdzie bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek. Uczestniczy w syntezie DNA, odgrywa bardzo ważną rolę w walce z wirusami i bakteriami. To nie wszystko, wpływa także na metabolizm cholesterolu i na detoksykację naszego organizmu.

To w sumie warto suplementować witaminę D nie? nie?…?

I tak i nie. Witamina D ma bardzo wiele funkcji w naszym organizmie. Trzeba natomiast zaznaczyć, że wszystko zaczyna leżeć przy niedoborach i nie trzeba jej brać „na zapas” i „bo jest ważna zawsze”, tak więc, jeśli nie masz niedoborów (warto to sprawdzić) nie trzeba dodatkowo suplementować witaminy D. Pamiętajmy jednak, że większość Polaków ma niedobór tej witaminy i warto to sprawdzić czy i nas nie dotyka ten problem.

Dla zainteresowanych badanie na temat witaminy D i gospodarki żelazem:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27402475