Światowy Dzień Walki z Otyłością

otylosc kamil paprotny dietetyk rybnik

24 października to Światowy Dzień Walki z Otyłością. W tym dniu szczególnie trzeba zaznaczyć, że nadmierna ilość tkanki tłuszczowej to nie tylko defekt estetyczny. Jak podaje WHO, otyłość to najgroźniejsza choroba przewlekła, dlaczego? Sama otyłość to dopiero początek, to co idzie za nią, jest dużo straszniejsze.

Otyłość a choroby metaboliczne

Cukrzyca, choroby układu krążenia, cały zespół metaboliczny, większe ryzyko zachorowania na nowotwory, a to tylko początek! Zaburzenia hormonalne, zaburzenia lipidowe, chroniczny stan zapalny, choroby wątroby, choroby stawów, problemy z cerą i wypadające włosy, depresja i nierzadko niska samoocena. Do 2025 roku co czwarta osoba na świecie będzie cierpiała na nadwagę lub otyłość. W Polsce co 5 człowiek jest otyły.

Dwa czynniki, które pozytywnie wpływają na nadmierną masę ciała to aktywność fizyczna i dieta. To każdy wie, prawda? Dlaczego więc ta wiedza nie chroni nas przed zapadaniem na chorobę, jaką jest otyłość? Możemy się tylko domyślać, ale główną przyczyną będzie lekceważenie skutków – przecież są oddalone w czasie i trudne do zauważenia, a co więcej – do wyobrażenia sobie życia np. z cukrzycą.

walka z otyłością

Coraz więcej nastolatków jest otyłych. To bardzo często spotyka się ze złym samopoczuciem, niską sprawnością fizyczną, brakiem akceptacji u rówieśników, depresją, ucieczką do świata wirtualnego i dalej odcięciem się od świata realnego – a to wszystko będzie pogłębiać problem.

Jest jeszcze jedna ważna rzecz związana z nadwagą i otyłością. Koszty. Nie myślimy o kosztach leczenia nadciśnienia, cukrzycy czy innych chorób związanych z otyłością. Teraz oszczędzamy na zdrowym odżywianiu, później będziemy płacić za leki. Oszczędzamy na profilaktyce, potem, akceptujemy koszty leczenia – przecież bez tego nie mogę żyć (i to prawda), ale można było do tego nie dopuścić i zadbać o siebie wcześniej.

Jakie rady dietetyczne mogę dać osobom z nadwagą? Wyrzućcie słodycze i słodzone napoje, ograniczcie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, ograniczcie spożycie mięsa, wprowadźcie więcej warzyw i owoców, jedźcie więcej roślin strączkowych. To dopiero pierwszy krok w zdrową dietę, w zdrowe życie.

https://www.who.int/topics/obesity/en/